2009. október 29.

OEP és TGYÁS és MÁK és GYES :-(

Az úúúgy vót'...
hogy Csenge után igényeltem GYES-t. Nem az a 25.795,- Ft kellett a boldogsághoz, de úgy voltunk vele, hogy annyi, de annyi adót, járulékot fizettem már az államnak, egy kicsit kaphatok én is tőle (tőlük? mit kell mondani az államról). Szóval 13-szor meg is kaptam a MÁK-tól 2008. szeptembere óta, egészen augusztusig (Csenge 3. születésnapjáig). Közben májusban megszületett Csongor (hála az Égnek!) és megigényletük az OEP-től a TGYÁS-t (ami 24 hétig jár, az utolsó 12 havi jövedelem alapján). Július elején személyesen az ügyfélszolgálaton adtuk be az igénylést, mondták OK, minden rendben, majd utaljuk. Aztán augusztus végén már kezdtem izgulni... Telefonáltam és telefonáltam és telefonáltam... De az OEP telefonjai mellett nem nagyon ül senki. Aztán augusztus 26-án sikerült élő emberrel beszélni. (Ekkor már úgy telefonáltunk Apácskával, hogy mind a ketten hívtuk az OEP két különböző számát.) És akkor jött a feketeleves:
Amíg Csenge után a MÁK GYES-t folyósít, addig Csongor után nem jár a TGYÁS. Viszont a 24 hét, amíg folyósítható a TGYÁS, az Csongor születésétől számít. Tehát több hét, esetleg hónap ellátása már ugrott.
Őszintén mondom, hogy azóta sem fér a fejembe, hogy két különböző ellátást miért nem lehet igényelni két különböző gyermekünk után. De nem lehet. De ez miért csak két hónap eltelltével derült ki? Miért nem volt valaki akármelyik hivatalnál, aki szólt volna, hogy itt bibi van? Mindegy, ezen már túltettem magam.
Szeptember 13-án levél jött a MÁK-tól, hogy fizessük vissza a GYES 2009. június 26-a óta kifizetett összegét. (Csongor születésekor le kellett volna mondani a GYES-ről. Mivel később igényeltük meg a TGYÁS-t (TAJ kártya hiányában, ami szintén az OEP-től jön...) nem pedig májusban, ezért júniusra GYES jár, a lényegesen magasabb összegű TGYÁS nem.) Tehát szeptember 14-én visszafizettünk 54ezer forintot, a csekket faxon még aznap elküldtük a MÁK-nak, gyorsítandó a folyamatot.
Aztán szeptember 11-i dátummal 20-án kaptam levelet az OEP-től, hogy felfüggesztik a TGYÁS-sal kapcsolatos eljárást, addig, amíg a MÁK-kal nem tisztázzák, hogy meddig kaptam a GYES-t. Ez azért érdekes, mert Csenge augusztus végén elmúlt 3 éves, tehát ettől a dátumtól már nem járt a GYES, szóval nyugodt lélekkel utalhatták volna a TGYÁS-t.
A MÁK-tól szeptember 21-én (és október 15-én is) megkaptam a határozatot, amit megküldtek az OEP-nek is, hogy 2009. június 26-ig folyósították a GYES-t, az OEP folyósíthatja a TGYÁS-t. Telefonon tisztáztam a MÁK-kal, hogy csak június 26-tól kaphatom a TGYÁS-t.
Szóval, gondoltam, mostmár sínen van minden, ha szeptember közepén a MÁK és az OEP tisztázta egymással ezt a dolgot, akkor október 10-e körül már számíthatok a TGYÁS-ra. Tévedtem. :-(
Október 19-én bementem az ügyfélszolgálatra: Ugyan, árulják már el, hogy mi az oka, hogy itt állunk két gyerekkel, ellátás nélkül!
Választ nem kaptam, de kitölthettem egy "Soronkívüli igénylés"-t. Mondták, ezt elbírálják, felülbírálják és mittoménmégmiccsinálnak és 10 napon belül utalják az pénzt. Gondoltam, azért ezt nem hiszem, de legyen, adjunk még egy esélyt ezeknek, hátha tartják a szavukat...
Aztán tegnap újabb telefonálásba kezdtem, mert a bankszámlámon - már megint - nincs annyi pénz, hogy novemberben a közüzemi számlákat ki tudjuk fizetni.
Az OEP-es leveleken ugyanaz az ügyintéző. Kinyomoztam(!) a közvetlen telefonszámát, mert az persze - gondolom nem véletlenül - nincs a levélen. Hosszas próbálkozás után felveszi vki, se köszönés, se bemutatkozás, csak "Ellátás". (Pénzbeli Ellátási Osztály II. - gyengébbek kedvéért, akik nem ismerik az OEP lelkivilágát). Mondom kit keresek, mondja ő az.
Ho-ho-hó! Nnna, ráborítottam 5 hónap keservét, gondját, álmatlan éjszakáit, aggódását, amit azzal okozott, hogy egy oldalban tájékoztatott arról, hogy felfüggeszti az eljárást, hogy egy családot, két gyerekkel ellátás nélkül hagyott. Ő, személyesen, mert ő volt az, akit még a MÁK sem ért el telefonon hetekig, mert ő az, aki családok anyagi helyzetéről egy-két tollvonással dönt. A türelmetlen válasza: ő ezt a gépben nem látja, ő ezt nem tudja, neki ehhez a beadott papírok kellenek... Ez az ügyintéző!? MIVAN? Ez volt az a pont, amikor megkérdeztem, hogy a főnőkét kell-e fölhívnom, mert a főnökének a neve is szerepelt a levelein. Sajnálja, mondta, ő akkor sem tud segíteni. Nnna, itt kissé emelt hangon elköszöntem és lecsaptam a telefont.
5-10 perc múlva csörgött a telefonom. Az előbbi OEP ügyintézőm hívott. ??? Mondja, utánanézett, láttja, tudja. Október 30-án utalják az elmaradt TGYÁS összegét. Mondom, mondja már meg mennyit. Aszongya' száznégyezer forintot. MENNYIT??? Mondja ez a 06.26-09.30-i időszakra járó TGYÁS. MENNYI??? És megismétli a száznégyezret és igen hozzáértően hozzáteszi, hogy maximalizáva van a TGYÁS összege. Agyam megint eldurrant... Kissé ingerülten mondom neki, a TGYÁS összege nincs maximalizálva, szemben a GYED összegével. Ja! kap a fejéhez, ez nem a TGYÁS, ez még a januári ill. februári táppénz különbözet, mert elszámolták... (meg sem lepődöm) OK, mondom, mennyi a TGYÁS összege? Mingyá', mondja ő, és hallom, ahogy vad klimpírozásba kezd. Kb félperc múlva jön a válasz: egymilliókizenkétezer forint, a 06.26-09.30-i időszakra. Ez már jobban hangzik. Közelít ahhoz az összeghez, amire számítottam. Kicsit kevesebb, de kituggya', lehet, hogy 1-2 hónap múlva eszükbe jut, hogy elszámolták és utalnak egy kis differenciát...
Persze ennek a történetnek itt még nincs vége. Akkor lesz, ha a jövőhét elején megérkezik a bankszámlámra ez a pénz. Addig - szerencsére - már csak pár nap van, amíg izgulhatok, hogy hogyan is lesz kifizetve a rezsi...

Egy tanulsága viszont van. Ha a következő csemeténk Csongor harmadik születésnapja előtt érkezik, akkor időben LE KELL MONDANI A GYES-RŐL. Remélhetőleg akkor semmi sem lesz útjában annak, hogy az OEP időben - azaz csak 1-2 hónap késéssel - utalja az éppen aktuális ellátást.

És még egy dolog: Csenge után TGYÁS+GYED+GYES+CSP a három év alatt összesen nem egészen három és félmillió forint, azaz 94.672,- forint per hó. Szóval aki azt gondolná, hogy a pénzért vállalunk gyerket, az téved. A havi nettó fizetésem ennek több mint háromszorosa, nem számítva a jutalmakat.

1 megjegyzés:

Mágika írta...

Úgy tűnik, hogy tényleg utaltak 30-án. Hétfőn reggel jöttek az SMS-ek a bankból.
De mér' kellett erre 3 hónapot várni???